Generelle retningslinier for TIF Cycling.
• Klubben har til formål at samle entusiastiske amatør cykelryttere, for, igennem træning, at forbedre den enkeltes form, samt udvikle vedkommende som rytter og cyklist.
• Klubbens formål er ligeledes at være samlingssted for medlemmerne, så man igennem forskellige arrangementer i løbet kan opnå nye bekendtskaber og et stærk sammenhold.
• Klubben har på sin hjemmeside et årshjul hvor alle faste arrangementer kan findes.
• Man taler altid til hinanden i en god tone.
• Ved deltagelse i officielle motionsløb er man som udgangspunkt på egen hånd med mindre andet aftales med den eller de medlemmer som også deltager i løbet. Dette dog med undtagelse af ”Grindsted løbet”, hvor TIF Cycling altid vil deltage på 60 km ruten, og hvor alle TIF Cyclings deltagere følges ad, uanset hastighed og antal.
• Hver sæson udpeges en ansvarlig for løbsannoncering. Vedkommende skal i god tid linke til alle relevante løb på klubbens facebookside. Dette for at skabe øget interesse for deltagelse i løb.
• Der kan køres gratis med i en hel uge, eller i alt 3 træningspas, herefter er man forpligtet til at betale kontingent hvis man ønsker videre deltagelse.
• Al generel kommunikation sker via facebook i den lukkede gruppe TIF Cycling.
• Al vigtig information, for eksempel i forbindelse med tøjkøb, sendes ud på mail.
• Alle medlemmer opfordres til at benytte TIF Cyclings officielle tøj ved deltagelse i løb.
• Træningspassene i hverdagene tager maksimalt 2 timer, om søndagen aftales træningspasset længde på det enkelte hold.
• Den første tirsdag i hver måned er træningen afkortet til maksimalt 1,5 time, herefter samles alle hold ved startområdet.
Før træningen.
• Der laves altid mindst 3 hold på en træningsaften, også selvom holdene vil blive meget små.
• Der vælges altid en kaptajn til hvert af de 3 hold.
• Ved opdeling af hold opfordres til at man opretter 3 så homogene hold som muligt.
• Forslag til den valgte kaptajn, om eksempelvis ruter eller træningsform, gives.
• Inden træningen påbegyndes, fastlægges forventninger til hastighed og distancer på de enkelte hold.
Under træningen.
• Det er udelukkende kaptajnen der bestemmer ruten, og han forpligter sig til, i god tid at give signal om hvis der skal drejes af.
• Det er kaptajnen der træffer beslutning om skilte-, og/eller bakkespurte. Disse skal meldes i god tid, og kun på steder hvor der ikke skabes uforsvarlig kørsel.
• Alle på holdet skal holde sig orienteret så vidt muligt bagud, som fremad. Der skal altid gives lyd hvis der opstår situationer hvor det er vigtigt at orientere sig.
• Hvis der råbes ”STOP”, skal der altid stoppes.
• Ved defekte standser hele holdet, trækker ind til siden af vejen og herefter træffes der beslutning om hvordan træningen skal fortsætte.
• Der skal altid være mindst en der har en telefon med sig, således der kan tilkaldes hjælp.
• Under træningen tages der hensyn til alle, og der må ikke lades nogen i stikken. Ligesom der heller ikke sendes nogen alene hjem, medmindre der er en klar aftale om dette.
Efter træningen.
• Der køres så vidt muligt altid tilbage til startstedet for træningen.
• Ved træningens afslutning drøftes alle tvivlsspørgsmål og eventuelle kritikpunkter.
• Ved træningens afslutning kan man med fordel aftale hvem der skal være kaptajn ved næste træningssamling.
I trafikken.
• Der køres altid efter gældende trafikregler, og der holdes altid for rødt i lyskryds, ligesom cykelstier benyttes hvis de forefindes.
• Der køres aldrig mere end 2 og 2 ved siden af hinanden.
• Det er den, eller de, forreste rytter i gruppen der orienterer sig ved kryds, ligesom det også er dem der beslutter om der skal standses ved et kryds.
• Hvis der er tvivl om hvorvidt der standses ved et kryds, er det som udgangspunkt bedre at standse end at lade være.
Forslag til ændringer eller tilføjelser i retningslinjerne modtages gerne, men det skrevne overholdes når der cykles i klubregi.
|